Livbåter på sokkelen er igjen kommet i fokus. Equinor meldte onsdag om problemer med fremdriften på livbåtene på Åsgard B, som er gjengitt på Ticker:
«I forbindelse med tester av livbåtene på Åsgard B er det avdekket svakheter med framdriften. Motorkraften kan være for svak ved dårlig vær og høy sjø. Dette er normalt ikke noe problem for innretninger som har livbåter på begge sider. For innretninger som har livbåter kun på den ene siden, kan det ved gitte forutsetninger, vindretning og bølgehøyde, medføre at livbåtene ikke oppnår tilstrekkelig framdrift bort fra innretningen.»
SAFE i Equinor avd. Sokkel er svært bekymret for den vendingen saken har tatt og vil følge dette opp med krav om tiltak så snart som mulig ovenfor bedriften. Saken som er omtalt handler om Åsgard B, men vi tror at det kan være like eller sammenlignbare situasjoner på andre plattformer vi har operatøransvar for. Kravet om at redningsmidler ute på plattformene til enhver tid skal være i orden og klar til bruk er absolutt, her er det ingen mulighet til å stikke hode i sanden og håpe at det går over.
SAFE i Equinor har, sammen med verneombudstjenesten, fulgt livbåtprosjektet i hele perioden, og er meget skuffet over at selskapet/OLF har holdt tilbake informasjon som nå kommer frem. Det har vært etterspurt resultater og korrekt informasjon både i prosjektarbeide og i UPN AMU, og videre oppfølging vil selvfølgelig bli gjort.
Saken kan bli en viktig prøvestein når det gjelder hva som kommer først; HMS eller økonomi. Vi mener at dårlig HMS/vedlikehold gir dårlig økonomi Vi blir stadig påminnet om hvor viktig det er å gjøre tingene riktig første gang og her har vi kanskje en påminnelse som har en annen rekkefølge…
Petroleumstilsynet liker heller ikke det dette, og uttaler til Stavanger Aftenblad;
– Vi er sterkt kritiske til at Equinor varslet oss først klokken 14.50 i går om dette. Forholdet ble jo avdekket allerede i februar i år, sier Inger Anda, pressetalskvinne hos Ptil
Saken er omtalt i Stavanger Aftenblad (torsdag)
30.08.2007