Blålys på Kårstø

Som vi alle etter hvert har fått kjenne på så foregår det kontinuerlige effektiviseringstiltak (les sparetiltak) i Equinor og Kårstø får også sin del av dette.

Den siste saken som nå har vært til behandling, er hvorvidt brannoperatører/lab avanserte førstehjelper. Fortsatt skulle få blålys sertifikat eller ikke, for å kunne kjøre med blålys under utrykning?

Både Safe, EI og HVO hevdet at disse brannoperatørene (i dag 9stykker) og laborantene som i dag har dette sertifikatet, har kjørt brannbil og ambulanse med blålys både på innsiden og utsiden av Kårstø. (På utsiden av Kårstø, når det har vært forespørsel fra for eks.  AMK)

Dette har vært en god ekstra sikkerhet for både oss på innsiden og for de som har vært på utsiden i vårt nærområde.

Derfor mener vi at bedriftens ønske om ikke lenger å tilby blålys sertifikat eller blålys opplæring, vil kunne gå ut over sikkerheten og også kravet til responstiden for avansert førstehjelp innen 10 minutter.

Vi anbefalte derfor at bedriften gikk tilbake på sitt forslag og å fjerne blålysene på Kårstø, da dette var oppe til behandling i AMU 23 juni i år!

Men bedriften var i det umulige hjørnet og hadde mange rare og udokumenterte påstander om at «de svekket beredskapen på Kårstø ved for eks å sende en brannbil eller ambulanse ut Kårstø portene. Og at dette ikke var ønskelig og at de skulle skjerpe inn dette også, selv om det var AMK som ba om assistanse!
De hevdet også at uansett, om det var utrykking på innsiden eller utsiden av Kårstø området, så var det aldri så alvorlig at det var behov for blålys.
De hevdet også at det aldri hadde vært et «krav» bare et «kjekt å ha» tilbud på Kårstø! (rar påstand om at slike ting som relateres til HMS, skal defineres som kjekt å ha av ledelsen!!).

Under avstemmingen i AMU på vårt forslag om å opprettholde tilbudet, ble vi dessverre nedstemt.
HVO og alle ansatte representantene som var utpekt av Safe og IE (4 stykker totalt), stemte for forslaget.
Ledelsen og deres representanter, samt ansatte representantene som var utpekt av Nito og Tekna, stemte i mot vårt forslag.

Selv om selve saken har vært oppe til behandling i AMU, så mener vi fremdeles at dette kan være med på å svekke beredskapen og kravet til avansert førstehjelp i løpet av 10 minutter. Hvis våre innsatsmannskaper ikke lenger skal kunne kjøre med blålys for å be om «klar veg», når det virkelig gjelder!

Kan også nevne i den sammenheng at personer som kan komme ut for et såkalt «henge trauma», må ha denne type avansert førstehjelp senest 10 minutter etter at en slik hendelse er oppstått. Og da vil hvert sekund faktisk kunne gjøre en forskjell på vellykket behandling eller ikke!

Videre så vil disse nye signalene om innskjerping av at en ikke ønsker at deler av innsatsstyrken skal være behjelpelig på utsiden av Kårstø område  etter anmodning fra AMK eller brann/politi. Gi et veldig dårlig signal til samfunnet på utsiden og vil påvirke omdømme til Equinor Kårstø negativt.
(i snitt så har dette kun vært en eller to personer og det har alltid vært sikret at det har vært backup tilbake  på selve fabrikken, før de har kjørt ut)

Det er i lys av dette at også denne artikkelen er kommet ut i Aftenbladet og som vi støtter!

http://www.aftenbladet.no/energi/Equinor-slukker-blalys-pa-Karsto-3450724.html

 

 

Skriv ut siden