Mandag kunngjorde UPN Led sine beslutninger innenfor Driftsbemanning 2016 til 2019, og i ettertid har Lederne og SAFE hatt et felles møte med våre SU representanter der vi har vurdert vårt videre engasjement i denne prosessen. Her ble det en klar konklusjon på at vi trekker oss fra alt samarbeid vedrørende Driftsbemanning 2016 til 2019. Konklusjonen er også forankret i de respektiv arbeidsutvalg og styrer.
Vi bekrefter at de andre fagforeninger også har trukket seg.
Vi er uenige med bedriften på en rekke vesentlige områder, og vi ønsker særlig å nevne følgende forhold:
- Splitting av fagavdelingene mellom grunnbemanning og bemanning i planbasert vedlikehold, som medfører innføring av A- og B lag
- Overføring av oppgaveansvar på basis plattformoppgaver til TMC
- Urealistisk potensiale på bemanningsreduksjon
- Vi tror det vil svekke engasjementet og eierskap, samt forringe arbeidsmiljø, som igjen medfører redusert effektivitet
- Kraftig kutt i en allerede «mager» linjeledelse og radikale endringer i OPS-gruppene vil også forringe HMS og regularitet.
- Rasering av vårt oppgavesett:
- Innføring av tilstandsbasert vedlikehold
- Økning av intervallene på våre FV er
- Endringer på kritikalitetsvurderingene av utstyr (TAG)
- Reduksjon på timeestimat på FV
- Sterk reduksjon av nye notifikasjoner
Her er meldingen vi har sendt til UPN leder Arne Sigve Nylund:
Hei!
Lederne og SAFE har I dag avhold AU møter, Styremøter og felles møte med våre SU representanter der vi har diskutert vår videre deltakelse i Driftsbemanning 2016 til 2019. Konklusjonen er enstemmig, og vi vil med dette meddele at vi ikke ønsker å være med i det videre arbeidet i denne prosessen.
Konklusjonene er basert på en helhetsvurdering av de beslutningene som er tatt, og vår klare oppfatning er at summen av disse endringene vil svekke sikkerheten og produksjonseffektiviteten på våre installasjoner. For flere detaljer henviser vi til vår protokolltilførsel og arbeidstakernes risiko og konsekvensvurdering.
Vi vil selvsagt fortsette samarbeidet i de formelle fora, men i forhold til Driftsbemanning 2016 til 2019 trekker vi oss helt ut. Dette innebærer at det videre samarbeidet her blir etter Hovedavtalens bestemmelser.
Mvh Per Helge Ødegård (Lederne) og Terje Enes (SAFE)
Mvh
Arbeidsutvalget Safe
Arbeidsutvalget Lederne