Informasjon uke 35

Vi har i den senere tid mottatt en del henvendelser om forflytting av våre medlemmer i OFS som ikke er i henhold til avtalt forutsigbarhet. Med bakgrunn i dette ba vi om et møte med ledelsen i OFS, og det ble avholdt 15. august.

Her ba vi om en gjennomgang av kontraktene for OFS personell, samt rutinene som skal praktiseres ved forflytting. Det viste seg at OFS personellet sine kontrakter ikke er annerledes enn kontraktene til de som er i grunnbemanningen på dette område, noe som dokumenterer at det skal foreligge en forutsigbarhet på 6 måneder ved en forflytning. 

Når det gjelder de rutinene OFS praktiserer har vi fått følgende tilbakemelding: 

For personell knyttet til Offshore fagsenter er det vanlig med oppdrags lengder fra minimum 3-6 måneder og opp til 3-5 år. I forkant av hvert nytt oppdrag skal ressursleder og den ansatte ha en dialog om varighet og oppgavesett for oppdraget. Tilsvarende ved forlengelse av eksisterende oppdrag skal den ansatte informeres 3-6 måneder i forkant om oppdrag skal forlenges eller avsluttes. 

Ressursleder har anledning til å rotere Offshore fagsenter personell innenfor enhetens oppgavesett. Her forholder ressursleder seg til selskapets krav om oppfølging via People@Equinor dialog. Ressursleder har som oppgave å informere driftsenhetene om at Offshore fagsenter personell er fleksible og at det blir levert personell med gitt kompetanse og erfaring, og ikke spesifikk person til oppdrag. Med bakgrunn i selskapets beste vil man kunne flytte personell som er i oppdrag, og erstatte disse med annet kompetent personell. 

For spilleregler knyttet til forutsigbarhet og til at arbeidsplan og skiftplan er fast, så er dette forankret i arbeidsprosess «HR01 – Rekvirere fagarbeidere til midlertidige oppdrag på norsk sokkel». En baserer seg på nær dialog og avtale mellom leder og ansatte i hvert enkelt tilfelle dersom arbeidsplan må fravikes. Offshore fagsenter jobber etter prinsippet om 6 måneders forutsigbarhet nedfelt i Felles driftsmodell, samtidig søker vi å ivareta bedriftens økende behov for fleksibilitet i tett dialog med den enkelte ansatte.

Med bakgrunn i denne avklaringen ber vi alle våre medlemmer i OFS som blir forsøkt forflyttet på kortere forutsigbarhet en gjeldende rutiner å melde fra til oss slik at vi kan ta opp problemstillingen med den aktuelle RE ledelsen.

 

Verneombudsevalueringen  

Evalueringsarbeidet går mot slutten. Nå arbeider vi med rapporten, der vi har fått frem mange gode momenter i analysedelen. På konklusjonssiden strides vi fortsatt om enkelte punkter. Hovedutfordringen er å finne en formulering som fremtvinger økt grad av fristilling for HVO samtidig som den ikke går på bekostning av dem som allerede er fristilt. Vi frykter at konkrete krav kan misbrukes til å redusere stillinger som i dag går 100 %.

Vi har også valgt å legge fokus på erstatning for HVO. En HVO som ikke er erstattet i faget, kan ikke gjøre en god jobb.

Rapporten er sendt alle HVO-postkasser. De som har interesse (enten man er VO eller bare interessert) kan få den av HVO og er hjertelig velkommen til å kommentere. Fristen er foreløpig utsatt til mandag kveld.

 

Skriv ut siden