Utviklingen i livbåtsaken har fått enda et kapittel. Denne gangen handler det om G-krefter som påføres passasjerene som sitter i båtene ved dropp. SAFE har stått hardt på i den viktige livbåtsaken og flere av våre argumenter er nå blitt dokumentert. Det er nå avdekket at dagens krav til livbåtene ikke er strenge nok. Bedriftene som har de mest utsatte båtene har nå blitt pålagt ytterligere begrensninger.
OLFs livbåtprosjekt har avdekket at dagens krav til livbåtene ikke er strenge nok. – Vi har undersøkt hva menneskekroppen tåler av G-belastninger under dropp med livbåt og funnet ut at den belastningen som er tillatt til nå er rett og slett for stor, sier Knut Thorvaldsen, direktør HMS og drift i OLF.
Tiltakene og begrensningene som blir innført, baserer seg på de scenarioene hvor livbåtene treffer bølgene på verst tenkelig måte med tanke på G-belastninger. Begrensningene i bruk gjelder de fleste av de 16 livbåttypene på norsk sokkel. For noen av båtene er begrensningene strengere enn for andre. Den enkelte livbåteier vil vurdere i nformasjonen fra Livbåtprosjektet opp mot den enkelte livbåttype og installasjon for å sette inn nødvendige tiltak, sier Thorvaldsen.
SAFE har stilt seg kritisk til flere av punktene som er blitt avdekket den senere tid, bl.a. dette med G-krefter, og er glade for at dette nå er blitt dokumentert og at det blir satt inn begrensninger. Våre medlemmer fortjener å bli tatt godt vare på når de utfører jobben sin ute på feltene. Sikkerhet og evakueringsmidler er svært viktige punkter som til enhver tid må ha topp prioritet hos alle, der vil vi i SAFE stå i front. Imidlertid er kravet at tingene nå blir tatt på alvor og ordnet opp i en gang for alle, det må det ikke være tvil om hos noen!
Sist helg ble det stengt ned produksjon på flere av EquinorHydro sine plattformer, dette med utgangspunkt i at livbåtene ikke holder mål. Vi mener dette er en meget dyr måte å lære på. Dette er ikke den siste stormen denne høst og vinter, så her kan det skje mye rart. Vi mener at bedriften, og industrien forøvrig, bør lære seg å lytte mer til SAFE når det gjelder spørsmål om sikker og forutsigbar drift av våre anlegg i havet.
Ikke alle har stått like hardt på etter vårt syn. I 2005 kunne vi lese dette i Stavanger Aftenblad: Fagforeningen NOPEF opplever oljeindustrien som svært seriøse i livbåtsaken. – Dette tar oljeindustrien megaalvorlig. Vi har full tiltro til at ting skjer nå, sier HMS-ansvarlig Ketil Karlsen i Norsk Olje og Petrokjemisk Fagforbund, Nopef. Videre sier Karlsen til Aftenbladet: – Vi opplever ikke at industrien prøver å børste dette under teppet, tvert imot. Vi tror heller ikke båtene utgjør en sikkerhetsrisiko.
Vi mener at SAFE sitt tøffe standpunkt på et tidlig tidspunkt var meget viktig for å få fremgang i saken
Livbåtprosjektet har flere ting å på sakskartet. Andre fase av prosjektet vil ta for seg utfordringer knyttet til framdrift, slag mot skroget, sikkerhet for passasjerene, ny standard for framtidige livbåter, konvensjonelle livbåter, andre redningsmidler og designkriterier for livbåter som blir bestilt i tiden fram til den nye standarden er ferdig. Det er fremdeles mye å gjøre når det gjelder evakueringsmidler i tiden som kommer. Ikke minst bidra til at vi får en nytt og mye bedre regelverk å forholde oss til SAFE har stått i spissen for mye av det gode arbeidet som er gjort så langt, og har ikke til hensikt å hvile ennå. Dette viser at SAFE er en fagforening av beste merke, som har dyktige og oppegående medlemmer, tillitsvalgte og verneombud med på laget.
Med hilsen
Bjørn Asle Teige
HMS-sekretær SAFE sokkel