Livbåter:
Denne saken har medført mye arbeid siden den kom opp sommeren 2005. Som kjent var det Veslefrikk vernetjeneste ved HVO som stod bak at det til slutt ble foretatt en installasjonstest på feltet. Resultatet av denne testen var katastrofalt dårlig, og førte i sin tur til opprettelsen av livbåtprosjektet i Equinor som deretter ble overtatt av OLF siden disse livbåttypene i glassfiber fantes hos flere operatører.
SAFE ved HMS Sekretæren har foreslått Veslefrikk vernetjeneste v/Equinor HVO til konsernsjefens HMS pris 2006.
Underveis i prosjektet har de involverte enheter for hver enkelt livbåttype involvert lokal vernetjeneste, og våre HVOer har gjort en meget bra jobb her.
Saken har vært en gjenganger i mange møter i UPN AMU, inklusive flere ekstraordinære møter. Vi har også vært til stede ved testdropp både i Rosendal og på Halsnøy.
Vi har også i perioden hatt flere møter med Petroleumstilsynet. SAFE tok også initiativ til at det, innen fristen 15.Oktober -2006, ble sendt ett felles innspill til høringen om nytt regelverk hos sjøfartsdirektoratet fra arbeidstakerrepresentantene i UPN AMU. Dette da Ptil i møte med oss var meget klare på at de ikke ville utvikle eget regelverk for faste installasjoner, men implementere sjøfart sitt regelverk når det er ferdig oppdatert.
Vi har også bedt Ptil arrangere ett fagseminar om livbåter/redningsmidler hvor alle sider blir belyst.
Siste nytt i denne saken er at også noen av stålbåtene viste seg å ha svakheter i overbygget.( Manglende T-bjelke.) Dette gjaldt da FF48.2 båtene som hos oss er montert på Troll A, Snorre A og Heidrun, og dette førte til at Snorre A måtte stoppe produksjonen pga manglende mulighet til å låre livbåten på en trygg måte. I går måtte også Heidrun stenge ned pga været da de kompenserende tiltak som er innført inneholdt en del værbegrensninger.
Det presiseres at de andre FF48 båtene som er på Gullfaks og Åsgard ikke har denne svakheten i overbygget.
Redningsdrakter:
Det er nettopp inngått en stor kontrakt med Helly-Hansen om nye drakter for helikopter. SAFE har vært representert i gruppen her og også vært med på bassengtester. Draktene vil ha en øket sikkerhet i forhold til dagens drakter med for eksempel sprutskjerm. Viktige momenter som er tatt med etter ønske fra våre medlemmer offshore er at de nye draktene vil tilfredstille krav til tetting ved take-off og landing slik at en slipper «hette på påbudet». Samt at den faste rengjøringsfrekvensen er i den nye kontrakten redusert fra hver femte til hver tredje tur, med mulighet for rengjøring av enkeltdrakter ved behov.
Beredskapsfunksjoner:
Her har SAFE vært involvert i flere saker. Eksempelvis i gruppen som gjennomgikk ny fagplan for repetisjonskurs for MOB båt og livbåtførere. Som kjent har vi også klart å beholde en dag ARL retrening og de enheter som føler behov kan i stedet sende ARL på 2 dagers «brannlagsretrening».
Kjemikalier:
Kjemikalierapporten som ble fremlagt har SAFE deltatt i både i arbeidsgruppen og i referansegruppen. Resultatet her er at Equinor erkjenner at vi har ett stort forbedrings-potensiale på flere områder. Konkrete tiltak etter denne rapporten er mange, men her kan nevnes; dobling av antall yrkeshygienikere i selskapet, igangsetting av Benzenundersøkelse offshore, strengere krav til beskyttelse av gravide arbeidstakere.
Yrkesskadedekning ved deltagelse på sikkerhetskurs:
I denne saken toer Equinor hendene og svarer bare at det er opp til rikstrygdeverket og ikke Equinor å avgjøre om det er en yrkesskade. Trygdemyndighetene kan/vil ikke gi noe klart svar, men må se på hvert enkelt tilfelle. Vi i SAFE oversendte saken til det anerkjente advokatfirmaet Vogt & Wiig som konkluderer med at; ”Arbeidstakere som skades under deltagelse på sikkerhetskurs er yrkesskadedekket, forutsatt at skaden skjer i forbindelse med kursets faglige innhold.”
Dette er bare noen få av sakene vi for tiden arbeider med.