Vi har fått følgende tilbakemelding fra Flysikkerhetsstaben etter at bl.a. undertegnede, med bakgrunn i henvendelser fra medlemmene, i møte i Equinors Flysikkerhetsråd har etterlyst informasjon om hva som egentlig skjer med de nye helikopterene S-92.
Dette betyr at det nå er FSS (flysikkerhetsstaben ) som overtar utsending av informasjon, og denne vil gå linjevei ut til enhetene.
For Equinoransattes Forening
Odd-Inge Rørheim
HMS Sekretær
Equinoransattes Forening
tlf 971 84 787
——————–
S-92 helikoptrene på Tampen flyr for fullt og har levert som forventet i ca.8 måneder. All historie tilsier at ved innføring av nye typer luftfartøy så vil en erfare barnesykdommer av ulik art. Dette har også vært tilfelle med S-92, men sett i betraktning av månedlig utnyttelse pr. helikopter så må en konkludere med at innføringen har vært vellykket, med kun en uønsket hendelse som kunne resultert i en nødsituasjon. Det var hendelsen den 31.03.05 da et helikopter på vei til Veslefrikk fikk problemer med gearboks oljetrykket.
Når problemstillinger oppstår er det en løpende dialog mellom Equinors flysikkerhetsstab og helikopterselskapenes ulike fagmiljøer (teknisk/operativt) for i første rekke å ivareta de sikkerhetsmessige sider ved de tiltak som iverksettes. Sakens fakta blir da vurdert og nødvendig informasjon innhentet for på faglig grunnlag å vurdere om helikopterselskapets tiltak synes tilstrekkelige. Videre vil informasjon om de enkelte saker skjønnsmessig ut fra alvorlighetsgrad og konsekvens for regulariteten bli sendt til DST LOG Lufttransport (LT) for distribusjon til de enkelte RE og plattformsjefer.
Dette var også tilfelle den 28.09.05 hvor det på ettersyn ble funnet sprekk i rotordempere. Hendelsen ble vurdert, selvfølgelig i samråd med helikopterselskapet og produsenten, og informasjon utsendt kun få timer etter funn med følgende informasjon:
«Flygingmed S – 92 helikoptrene er midlertidig stoppet pga. sprekkdannelser i innfestingen til demperene i hovedrotoren.
På en S – 92 fra Norsk Helikopter i Bergen ble det på daglig ettersyn funnet en sprekk og avskalling i en foring på en demper i hovedrotoren. Nærmere undersøkelser avdekket også sprekkdannelser i de andre demperene i rotoren og tilsvarende på det andre helikopteret av typen. Begge helikoptrene er tatt ut av tjeneste inntil nye deler blir montert.
Sprekkenehar oppstått i en foring som er støpt inn i en kraftig hylse av gummi og metall. Sprekken er ikke gjennomgående og har ikke påvirket operasjonen av helikopteret. Dersom sprekken hadde fått utvikle seg ville det sannsynligvis ha medført gradvis høyere vibrasjoner over tid, men ikke redusert helikopterets flyegenskaper.
Vi anser dette for å være en mindre alvorlig feil som ble tilfredsstillende avdekket av de etablerte vedlikeholdsrutiner.»
Denne informasjonen viste seg å ikke bli videresendt, men ble tilfeldig spredt av verneapparatet som var kopiadressat på meldingen. Dette er beklagelig. Vi innfører nå den rutinen at informasjon om hendelser av sikkerhetsmessig karakter, sendes nå direkte ut i linjen fra flysikkerhetstaben i samråd med undertegnede.
For å oppsummere litt rundt forbedringer som det nå jobbes med, kan vi opplyse følgende:
1. Vibrasjoner
Et visst vibrasjonsnivå fra rotorsystemene er en del av et helikopters «signatur» som alle helikoptre produserer. Det er satt maksimumsgrenser (designkriteria) for dette nivået, og de vibrasjoner vi opplever i våre maskiner er innenfor grensene. Dette er dog en type (lavfrekvente) vibrasjoner som passasjerene oppfatter som ubehagelige, og det er derfor laget systemer for ytterligere å senke vibrasjonsnivået i cabinen av komfortmessige grunner. Følgende er under arbeid hos Sikorsky for å senke vibrasjonsnivået i cabinen:
- Forbedringav passiv vibrasjonsdemper (bifilarer) i rotorhode. Forventet ferdig tidlig 2006.
- Skrogforsterkning og re-aktivering av #3 aktiv vibrasjonsdemper. Okt/Nov 2005
- Ny vibrasjonsdemper software med mulighet for tuning til individuelle helikopter. Okt/Nov 2005
- Ny låsmekanisme for kabintak paneler. Forventet ferdig sent 2005
- Vi vil få presisere at feilen som oppsto i rotordemperene den 28.09.05 ikke bidro til å høyne vibrasjonsnivået i helikopteret før de ble skiftet ut.
-
2. Kabindør
- Cabindøra er utvilsomt en dårlig løsning, noe som er påpekt og erkjent av produsenten fra første dag. Det vil komme forbedringer, men siden dette ikke oppfattes som en sikkerhetssak vil det ta tid.
- Nye låser, dempere, og håndtak på øvre del av kabindør. Okt/Nov 2005
- Forsterkningav nedre del av kabindør medio 2006
3. Setekomfort
Setene i cabinen er designet slik at de ved et havari vil beskytte passasjerene langt bedre enn tidligere typer ved at stolens ben vil kollapse kontrollert ned til gulvet ved belastning nedover. Dette betyr at en eventuell endring av setets utforming, stopping, ryggvinkel etc.må vurderes mot stolens sikkerhetsegenskaper i større grad enn for tidligere stoltyper.
- Norsk Helikopter vil i samarbeid med Equinor, andre kunder og NOPEF / LOs Helikopterutvalg prøve ut forbedrede setetrekk. Disse skal i følge fabrikanten ha mer og bedre polstring. Er i dag i bruk i VIP maskiner. Resultatet vil bestemme videre tiltak.
Som en ser av tiltakslisten over så er vibrasjonsproblematikken det som det først vil bli rettet på.
Forøvrig vil vi påpeke at nåværende fokus på S – 92 til en viss grad skjuler det faktum at det er like mange, om ikke flere, feil med våre andre helikoptertyper. Disse har en feilfrekvens som nå er relativt stabil og vesentlig lavere enn ved (en problemfylt) innfasing i sin tid.
S-92 har således totalt sett vist seg å være et velfungerende produkt, og må, til tross for sitt forbedringspotensiale på enkelte områder, anses som en suksess.
(Meldingen er sendt av Thormod Hope)